Etiquetas

aeropuerto (9) arquitectura (13) arte (34) blogs and shops (21) camisetas (14) canal 9 (12) cine (27) comic (2) fib (9) fotografía (46) historia (26) humor (15) literatura (4) magdalena (15) movimiento 15M (27) mundo (29) Música (44) noche (14) Opinión (136) pegatinas (13) política (3) prensa (21) rototom (4) ruta alternativa (36) se mueven (28) sostenibilidad (20) Street Art (56) tanned tin (6) teatro (8) urbanismo (3) video (23)

la memoria de La Paz

jueves, 16 de febrero de 2012


En la Rodalía, hemos encontrado un buen artículo que recopila comentarios de periódicos de todo el país sobre la tragedia del cine La Paz. Esperamos, con este estremecedor extracto, poner fin a las entradas dedicadas a tan funesto suceso (aquí y aquí) y haber colaborado a que no se pierda su recuerdo.

En la memòria col·lectiva de Castelló de la Plana està gravat el drama del cinema La Paz. Aquella vesprada de diumenge es projectava, en sessió infantil, "Los huérfanos del puente de Nuestra Señora", inspirada en la vida de Sant Vicent de Paul. En el transcurs de la projecció s’escoltaren crits que alertaven d’un incedi i el pànic es va apoderar del públic. L’avís d’incendi va resultar fals, però en la desordenada fugida per tractar d’escapar enmig de la foscor perderen la vida 22 espectadors, la majoria xiquetes i xiquets. [...]

Tots els diaris de l’època coincideixen a assenyalar que els fets es produïren durant la projecció de la pel·lícula, just quan els maquinistes anaven a cambiar el roll de la cinta. La sala es va quedar completament a fosques i alguns espectadors encengueren mistos: "Y así pasaron algunos minutos, y en medio de la persistente oscuridad, un imprudente de la entrada general profirió la voz de "¡fuego!", sin prever, sin duda, las consecuencias funestas de su broma", matisava El Globo.

Este mateix diari afegia a continuació que els xiquets i xiquetes que omplien majoritariament la sala foren presa del pànic i tractaren d’eixir al carrer "apresurada y atropelladamente, todo ello a oscuras, y cuando media hora más tarde, las autoridades, advertidas, penetraron en el edificio y se encendió la luz eléctrica, el espectáculo que ante su vista presentose era de los más espantoso, de lo más trágico que podía esperarse. Amontonados en el suelo, encima de las butacas, agarrados trágicamente unos con otros, en el local estaban esparcidos los cadáveres de una veintena de infantiles espectadores. Había tambien algunos que no habiendo fallecido todavía, lanzaban alaridos de dolor. Había madres que enloquecidas buscaban entre los yacentes cuerpos los de sus hijos, que fallecieron en la catástrofe".

L’ajuntament es va fer càrrec de les despeses de l’enterrament. Castelló es va convertir aquell dia en una ciutat assetjada pel dol on les campanes de les diferents esglesies no pararen de tocar a mort. La comitiva fúnebre va eixir de l’ajuntament i es va dirigir a l’Hospital Provincial, on es trobaven els 22 cadàvers, per a recórrer després els carrers de la ciutat. [...]

La premsa de l’època destaca que les autopsies practicades a les víctimes deixaren clar que havien mort per asfixia i que la desgracia haguera pogut ser encara major de no ser per l’actuació d’un espectador que havia aconseguit fer un forat en una paret per on havien pogut eixir molts dels xiquets.



0 comentarios:

Publicar un comentario